No
és senzill educar. I encara ho és menys si no tenim clar què pretenem amb
l’educació. De vegades és bo aturar-se un moment i reflexionar sobre el perquè
fem segons quines coses. El contrari ens pot portar a mecanitzar o a simplificar
actes complexos i perdre de vista la coherència de les nostres actuacions.
Això
ens podria passar amb el debat intencionadament encetat sobre el canvi en el
calendari i la jornada escolars si no ens preguntem abans amb quines finalitats
educatives hem inventat una institució social com és el centre educatiu. N’hi
ha tres que em semblen cabdals i suficients: socialitzar, dotar d’elements
culturals i treballar les actituds i aptituds que hauran de servir per la vida
professional. Naturalment totes tres preses amb la relativitat i la
flexibilitat que requereix una societat tan destarotadament dinàmica com la
nostra.
És
clar que la institució escolar ha de seleccionar continguts perquè disposa d’un
temps determinat i és bo que sigui així. Ens equivocaríem molt si penséssim que
qualsevol cosa pot ser delegada a l’escola i ensenyada entre les seves quatre
parets. Sí, perquè les relacions que s’estableixen en un centre escolar són
específiques per la presència d’uns professionals i d’uns companys i companyes
determinats i mai arribaran a substituir d’altres nuclis de relacions tan
essencials o més que l’escola per al desenvolupament personal i tan
potencialment educadors com ella en determinats moments d’aquest
desenvolupament.
El
nucli familiar és el que tradicionalment s’ha encarregat d’una part d’aquestes
funcions educatives que he esmentat i ho fa des d’una perspectiva diferent, més
propera, menys tècnica, més emocional. Els canvis accelerats en les estructures
familiars i laborals han generat un traspàs d’aquests aprenentatges cap a la
institució escolar. I al pas que anem, aquest traspàs podria no tenir aturador.
Doncs,
bé, ja n’hi ha prou. Tenim el deure d’educar els nostres fills i filles però
sobretot en tenim el dret.
I
ells també el tenen de ser educats per nosaltres. Deuen poder reclamar-nos que
als tres anys els portem a la
Platja de Pals i els expliquem el perquè de la immensitat del
so de les onades; deuen poder exigir-nos que als cinc els ensenyem a anar amb
bicicleta, als nou coneguem junts els bolets de la Mare de Déu de la Salut i als tretze els
interpretem el perquè del maleït gra de la galta. Han de poder comptar amb
nosaltres quan han conegut aquell xicot a l’institut i els cal reordenar tot el
seu sistema de relacions... Necessiten tenir pares i mares educadors.
Però
el que ens mata és el temps. El temps que se’ns ha endut la feina... maleïda la
feina que avui és precària, barata i accelerada i que si bades se t’emporta per
davant. Maleïda feina si no té en compte que treballar i viure no és ni
treballar per viure ni viure per treballar.
És
per això que davant la demanda de més temps per a tenir els nens i les nenes a
les llars d’infants, de més temps en forma de jornada i de calendari a les
escoles i els instituts, és essencial que posem la demanda de més temps per
poder exercir el dret d’educar els nostres fills i les nostres filles i de
gaudir exercint-lo.
Sé
que en un país on encara hi ha pseudoempresaris que t’acomiaden per haver
tingut un fill és complicat portar a terme el que dic, però és necessari. De la
mateixa manera que està costant esforços introduir la cultura de la prevenció
de riscos i la salut a la feina, però és ja un fet a les empreses, cal que
introduïm la cultura de la conciliació de la vida familiar i la laboral i cal que
ens creguem que en tenim el dret.
Una
societat que reclama més serveis i de millor qualitat és signe d’una societat
que vol avançar col·lectivament, però no s’ha de caure en el parany de
convertir aquells en un substitutiu de les relacions que ens enriqueixen com a
individus i que hem d’exercir responsablement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada