Ensenyar és també
un ofici, no és només una tècnica. És un ofici que té cap i que té mètode, però
que viu de les emocions i de les relacions amb les persones i els seus
aprenentatges, i que ha de contemplar necessàriament una perspectiva social i
també de futur. Dit això, es faria difícil pensar que el producte resultant de
l’acte d’ensenyar hagués d’estar sotmès a l’intercanvi comercial. Però ens està
començant a passar.
Convertir
l’educació en una mercaderia és una opció que reflecteix fins a quin punt es
perverteixen els esquemes en una societat governada per una dreta com la
nostra.
Les mercaderies es
compren i es venen, s’escullen en funció de la capacitat adquisitiva que es té
i s’utilitzen o es llencen quan ja no serveixen per allò que se les va
adquirir. Una societat mercantilista com la que tenim enalteix les virtuts de
la llibertat d’escollir i, per poder-la exercir, fomenta la competència, de
vegades de manera ferotge.
Naturalment, com tot
en aquesta vida, això genera un determinat tipus de problemes. Si els problemes
es valoren com a menors respecte dels beneficis que aporta aquesta llibertat,
la societat n’accepta i en tolera les conseqüències com a derivats de les lleis
del mercat. És clar que si parlem de patates o de pomes, tothom accepta que hi
hagi competència i llibertat d’elecció; quan parlem d’habitatges, però, la cosa
ja es complica més si no hi ha una regulació eficient que eviti l’especulació
desenfrenada; en canvi, quan parlem de l’educació dels ciutadans i de les
ciutadanes és èticament i socialment reprobable i mesquí sotmetre-la a aquestes
lleis del mercat.
Per què?
Senzillament perquè l’educació és un d’aquells temes clau on la llibertat no
pot prevaler per sobre de la justícia si es creu realment en la igualtat de les
persones.
La llibertat
absoluta, -sense matisos-, en aquest tema, ens portaria a la injustícia social
perquè fomentaria privilegiats i analfabets al mateix temps. La igualtat
radical seria injusta també perquè no podria atendre ni els excel·lents ni els
necessitats.
La recerca de
l’equilibri entre aquests dos valors essencials per la nostra societat
correspon als governs amb les seves accions, que són les polítiques que
desenvolupen. Les polítiques educatives competents han d’aconseguir aquest
equilibri amb el punt de mira posat, a més, en la potència inqüestionable de
l’educació per extrapolar aquests valors a les futures accions ciutadanes que
exercirà l’alumnat.
Tots els governs
d’una certa dreta amb aires democràtics acostumen a fer balança cap a una
pretesa llibertat en detriment de la igualtat. I això és el que tenim.
Quan es pretén
posar el dret a la llibertat d’escollir centre educatiu per davant del dret de
l’educació, s’està fent mercantilisme. Quan es fa entrar en competència directe
els centres concertats amb els públics o aquests entre ells per tenir les
millors condicions i, per què no dir-ho, les millors famílies, s’està fent
mercantilisme.
I aquest és el pa
que s’hi menja des de fa temps: per si no en teníem prou amb el que la Generalitat venia fent
amb aquest tema, afavorint les opcions lliberals de la classe mitjana amb uns
tocs de consciència social, la dreta carrinclona que governa des de Madrid ens
etziba una Llei d’educació que dóna carta de naturalesa no només a la
compra-venda de l’educació com un servei, sinó que permet els favors a les
bones amistats, pràctica que dominen a la perfecció.
Si no els aturem a
temps, si segueixen governant gaire temps més, aquesta gent ressuscitarà el xec
escolar com a paradigma de la mercantilització i amb això hauran acomplert el
seu somni de rentar-se les mans en qualsevol tipus d’intervenció social que no
els afavoreixi directament. Aleshores ens diran: paguem a cada família el que
l’Estat està disposat a gastar-se en els ensenyaments mínims i que cadascú
s’espavili amb l’educació dels seus fills. Més o menys com a l’antic
“far-west”, -actual font d’inspiració del president espanyol- on el més ràpid
en desenfundar s’emportava el gat a l’aigua.
I en aquesta llei
de la selva, ja se sap, els centres pitjor situats, els que acullen gent amb
situacions més complicades i que més necessiten dels favors de l’educació, són
els que tenen tots els números per anar-se enfonsant en espiral.
Un dels mèrits de la Logse va ser encetar un
ampli debat social sobre les finalitats educatives, pal de paller sobre el qual
s’haurien de bastir totes les actuacions en ensenyament, i en funció de les
quals s’haurien de gastar els diners dels contribuents destinats a l’educació.
És evident que no es fa així i que ens cal amb urgència tornar a recuperar
aquest debat si no ens volem trobar amb una societat propera molt més
desajustada, amb més desigualtats i, per tant, amb menys capacitat col·lectiva
per fer front als problemes quotidians.
El primer pas, com
a professionals, però també des de la ciutadania, és enfrontar-nos a la negació
del debat i a la imposició de la compra-venda del coneixement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada