Després de vint-i-tres anys de govern de
dretes a Catalunya, tots esperàvem més d’un govern d’esquerres. I això passa
perquè ens posem sempre el llistó molt amunt.
Potser sí que
suposàvem que en dos anys de govern nou es podria posar fre a una perllongada
política educativa de concertar-ho tot, d’un més que presumpte afavoriment
d’interessos de camarilla i d’un dubtós control d’ús del diner públic invertit.
Fins i tot alguns somiàvem en una nacionalització pura i simple que convertís
l’escola pública en l’única escola del país quan guanyessin els nostres.
Però, és clar, els
somnis, somnis són, i han d’esperar el moment de poder ser comparats amb la
realitat.
La realitat més
simple ens diu que prop d’un quaranta per cent d’alumnat del país està
escolaritzat en centres concertats, que hi ha una pressió demogràfica
migratòria important cap als centres públics, -més d’un vuitanta per cent de la
immigració s’hi escolaritza-, que tots aquests anys han servit per anar
configurant un sistema de doble xarxa que s’ha anat segmentant amb una
escolarització molt estratificada per capes socials i que la tendència durant
els propers anys podia arribar a fer que aquesta dualització ofegués
literalment determinades escoles públiques que es trobaven en els llocs amb més
afluència migratòria.
Davant d’aquesta
situació, el pitjor que es podia fer era no fer res.
I entre el somni i
la realitat, CCOO va optar des de l’any 2001 per fer alguna cosa passant pel
camí del mig: demanar a tota la societat un gran acord per l’educació a
Catalunya que superés la doble xarxa i reclamar al govern de torn que liderés
aquesta perspectiva de futur.
Per això hem
insistit fins a l’esgotament en la recerca del consens en el Pacte Nacional per
l’Educació. I perquè en aquest consens hi ha interessos molt contraposats hem
hagut de negociar cada dia per aconseguir concrecions i matisos en aquelles
propostes que no eren nostres i garanties en les que sí que ho eren.
Aquest pacte no és
la revolució pendent, ni tampoc pretén resoldre tots els problemes educatius
del país. Això sí, posa les bases per resoldre’n alguns que són estructurals i
obre una clara perspectiva de futur cap a un canvi de tendència en les
polítiques educatives dels darrers anys. Intentaré explicar-me.
La creació d’un
únic servei públic educatiu, amb l’adscripció voluntària dels centres
concertats, -que tindran els mateixos drets i deures en l’admissió d’alumnat i
un control públic en la gestió de comptes i en la planificació-, dóna estabilitat
al sistema i el dota de més equitat, perquè exigeix majors responsabilitats en
l’assumpció de necessitats educatives als que fins ara no en tenien.
L’homologació
d’horaris entre les dues xarxes i la seva gratuïtat incrementa la igualtat
d’oportunitats entre les persones que es poden permetre determinades despeses i
les que no, entre les que poden escollir i les que no.
La inversió
extraordinària és molt important i va adreçada a tots els àmbits: el
professional, les famílies, els municipis, per reforçar alguns aspectes
deficitaris de l’escolaritat, i també per regular-ne d’altres de l’educació no
formal i el treball educatiu de l’entorn. El compromís d’arribar al sis per
cent del PIB en inversió educativa en sis anys completa les expectatives d’inversió
en educació.
Les noranta-quatre
mesures del pacte, que van des del nivell màxim de concreció i pressupost, fins
a determinades voluntats de futur, han de ser la base per una futura Llei
Catalana d’Educació, on quedi legislat el que aquí s’ha consensuat.
Sindicalment, a
més, és inqüestionable que la creació de sis mil llocs de treball estable en
tres anys com a conseqüència de les mesures del pacte, no ens haurien de fer
dubtar a l’hora de donar-li suport.
Arribar a un
consens amb les vint entitats més representatives de l’entorn educatiu no ha
estat fàcil, com no ho serà assegurar tots els compromisos en el futur proper.
Aquesta és una oportunitat històrica que reclama sentit de país, generositat i
amplitud de mires; aquí no hi caben ni mesquins ni botiflers. Però també
reclama exigència i claredat en l’aplicació de les mesures; CCOO serem els
primers en vetllar que es compleixin per convertir aquest pacte en l’impuls
necessari pel futur de l’educació al nostre país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada