Us heu parat a pensar mai
en la quantitat d’hores que hem dedicat d’uns anys ençà a reflexionar sobre com
hauria de ser l’educació al nostre país? I parlo en sentit ampli, perquè des
dels anys vuitanta no hem parat de fabricar lleis educatives, totes elles
parcialment en vigor, i cada una amb la seva ració de debat i de reflexió.
De vegades em pregunto, innocentment,
on deu ser la gent que educa si hi ha tanta gent que es dedica a pensar de
quina manera hem d’educar. Sobretot quan constato que tant de pensament no
s’acaba notant en els fets quotidians ni en les realitats concretes.
És evident que m’equivoco
en algun punt que desconec perquè jo estic convençut que hi ha d’haver reflexió
en el fet educatiu. N’hi ha d’haver, i molta. I, a més, l’hauríem de fer
col·lectiva i freqüent.
Després m’adono que el
problema real és que la reflexió d’uns no té res a veure amb l’actuació
d’altres. El problema existeix quan, després d’una reflexió com déu mana, no
s’aplica una actuació com cal. El problema apareix quan reflexionem una i altra
vegada sobre temes recurrents, sense executar cap mesura que ens faci avançar.
Vull dir, doncs, que en
tots els actes de la vida ha d’haver-hi un primer moment de reflexió seguit
d’un altre d’acció. Un ha de portar a l’altre perquè tots dos tinguin raó de
ser.
Com deia, tenim ara mateix
un farciment de lleis en vigor a tots els nivells educatius, tant de la primera
època socialista, com de l’època popular, com, a Catalunya, de l’època
convergent, on s’entrecreuen articles derogats i actualitzats, i que fan les
delícies dels advocats amb ganes de llegir paper.
Per fer aquestes lleis, vam pensar, vam
reflexionar i debatre... de vegades poc, de vegades molt, però es va fer. I vam
arribar a conclusions, algunes millors que d’altres, però poques, molt poques,
portades a terme fins al final. O per falta de diners, o per falta de voluntat,
o per incompetència manifesta..., és igual: hi ha un piló de reflexions ben
pensades que s’han quedat a mig fer.
I ara resulta que ens hi
hem hagut de tornar a posar perquè el llegat legislatiu que ens han deixat fa
un tuf de carrincló que canta de lluny. I per això hem engegat debats, acords
socials, pactes nacionals, fòrums educatius..., i tota la gent que pensa del
país s’ha posat a pensar altra vegada.
Benvingut sigui tot això si
acabem traient una o dues lleis rodones que posin ordre a l’embolic.
Mentrestant, però, haurem
de dir en veu alta que cada dia hi ha gent que està al davant d’una classe, amb
mainada o amb jovent, a qui li agradaria pensar però no en té el temps
suficient perquè se li acumulen els problemes i espera veure com es passa a
l’acció.
Discutim, doncs, que es bo
per a la salut mental, i que es legisli de nou. Però, sobretot, que s’actuï
fins al final sobre allò que quedi escrit.
I en acabar, tanquem caixa
per una temporada, que les lleis reposin, i que ens deixin treballar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada