Quan l’educació dels nostres fills i les
nostres filles, o la dels nostres alumnes si som educadors, només procura ser
una eina de competència per veure qui pot arribar més lluny, qui pot trobar una
feina més ben pagada, qui pot subsistir millor en un món depredador, esgota
bona part del seu sentit i liquida definitivament la potència inqüestionable
del treball solidari. A més, pot anar
tenint com a conseqüència la perpetuació dels valors dels més forts, que avui,
lamentablement, inunden la nostra societat en un ordre planetari perfectament
establert: els poderosos són qui dicten els valors positius –els de l’opulència
-, mentre interioritzem com a negatius els que puguin aportar les persones
pobres, o analfabetes, valors que cal mantenir al marge i contra el que ens hem
de protegir.
Sense deixar de tenir clar que aquest paper
de l’educació no es pot abandonar del tot perquè assegura uns mínims elements
de defensa personal enfront de la llei de la selva, considero que el fet
d’educar només té sentit plenament quan actua com a motor de cohesió social i
de desenvolupament comunitari. I tinc la sensació que l’acceptació frenètica de
les demandes d’aprenentatges d’una societat occidental cada vegada més
histèrica, ens estan allunyant a marxes forçades d’aquest sentit educatiu.
Ens hauríem de plantejar com a pares i com a
educadors que als nostres fills i filles, als nostres alumnes, no els servirà
de gaire per construir el món que els espera el saber molt i el saber més que
els altres, si no els ensenyem a ser ciutadans i ciutadanes, si no els ensenyem
a ser persones que tenen com a clau d’interpretació dels seus actes la vida que
els envolta, si no són capaços “d’interpretar el context per desenvolupar el
text” que hauran après.
I em sembla que és en aquesta clau
interpretativa que hauríem d’analitzar el fenomen migratori que s’està produint
a les nostres aules: hi ha una realitat present –l’arribada contínua
d’immigrants d’entorns culturals molt diversos -, que es perfila com a una
realitat consolidada en el futur –un context social amb un important component
multicultural -; i entre tots l’estem enfocant com un problema, quan el que
caldria és enfocar-ho com un repte social i educatiu.
Així, doncs, ens plantegem com un problema
seriós la concentració d’alumnat immigrant en determinats centres o en
determinades zones. L’evidència de què es generen unes necessitats noves que
són inabastables amb els recursos i els sistemes organitzatius de què disposem,
i l’evidència de què sovint aquestes concentracions no són naturals sinó
artificials i, en tot cas, desiguals entre els diferents centres que reben
diners públics per poder funcionar, ens porta a trobar la solució més
immediata, que és distribuir l’alumnat entre tots ells per equilibrar l’esforç
de la seva escolarització.
Naturalment amb això no superem cap repte,
sinó que només diluïm el problema; no amb pocs esforços, perquè no tothom creu
en el mestissatge, en la barreja, en la interculturalitat, sinó més aviat en la
supervivència d’un cert classisme de pa amb tomàquet.
Però a força d’intentar resoldre un problema
n’oblidem un altre de més greu que la concentració d’immigrants que és la
fugida dels no immigrants, tant si hi ha concentració com si hi ha repartiment.
I aquí sí que no tenim resposta, perquè ens
emparem en una hipotètica llibertat d’elecció de centre que és l’adequació que
la nostra societat fa per emparar aquest concepte d’educació competitiu i
descontextualitzat al qual feia referència al principi.
Si l’educació ha de tenir sentit com a motor
de desenvolupament comunitari, la immigració n’ha de formar part en igualtat de
condicions. Tant com els exclosos. Igual que els rics. Aquest és el repte.
Per això cal començar per un principi bàsic
de pensament sense el qual no podem engegar: Hem d’oferir a tots els nens i les
nenes, a tots els nois i les noies sense exclusió, les mateixes possibilitats
d’accés al coneixement, -també les materials -, que les que cada un de
nosaltres donaria al seu fill o a la seva filla. Si això no es dóna a l’entorn
familiar, s’haurà de donar a l’entorn comunitari.
Aquesta premissa implica un canvi estructural
en el concepte de centre i de zona escolar dels llocs on s’ubiquen les
concentracions. Implica la detecció global de necessitats, no només les
educatives, i l’ajustament material, humà i organitzatiu dels ajuts que cal fer
funcionar en un sentit de discriminació positiva de tot l’entorn. Implica fer
d’aquests centres educatius un lloc del que ningú vulgui fugir perquè ofereixin
les màximes expectatives de desenvolupament al seu alumnat. Sense ser
somiatruites, perquè tots sabem que això no és fàcil, aquesta idea indica la
direcció i el sentit del camí que s’hauria d’iniciar.
Si en aquest camí hi ha recursos públics mal
utilitzats, perquè hi ha centres que no accepten atendre aquestes necessitats
educatives, caldrà retirar-los els recursos i distribuir-los millor.
Hi ha experiències
interessants que s’han gestionat al nostre país en aquesta mateixa direcció com
poden ser les comunitats d’aprenentatge. En totes elles, però, s’hi afegeix una
segona premissa: creure en la feina que hom fa; els polítics, creure en la
tasca social que se’ls ha encomanat; els educadors, en les possibilitats dels
seus alumnes; els ciutadans i les ciutadanes, en el dret a compartir del seu
veí que és diferent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada