L’esperpent com a gènere literari
va ser introduït per Valle-Inclán com a forma de reinterpretar la realitat per
a fer-la més evident. Distorsionem-la fins a un punt grotesc i posarem en
evidència les consistències i les inconsistències dels fets, de les persones,
de les situacions i, sovint, de la nostra pròpia història.
Vet aquí, doncs, que un exemple d’aquest
esperpent ha aparegut per uns dies a Barcelona pel fet d’haver posat l’estàtua
d’en Franco a cavall, un genet decapitat sense el cap del dictador, a la porta
del Born, com a reclam d’una exposició precisament sobre la impunitat del
franquisme en l’espai urbà.
El cúmul de passions enceses a
les xarxes abans de la seva instal·lació, el llançament d’objectes diversos i
curiosos sobre la muntura en qüestió el mateix dia que la instal·laven i,
finalment, l'al·legòrica trompada i retirada dels animals, -el cavall i el que
el muntava-, quan van anar per terra, són un retaule extraordinari que no té
res a envejar a les “Luces de Bohemia” de l’autor gallec.
Formen part amb naturalitat del
món esperpèntic perquè deformen la realitat d’una manera tan poc subtil que la
fan perfectament entenedora només gratant una mica. El perill de l’esperpent,
però, és que la realitat deformada se’ns enganxi amb gust a la retina i ens
oblidem que és una deformació.
Me’n guardaré prou, -jo que sóc
provocador de mena-, de valorar l’encert o no de la mesura de tornar a posar al
carrer per uns dies aquestes mostres d’art català sota la dictadura, i menys
encara havent vist com desbarraven algunes persones, inflamades de fervor
pseudopatriòtic, confonent víctimes i botxins de la desfeta de la guerra civil
i la sagnant repressió franquista i posant a competir estúpidament entre fílies
i fòbies la memòria dels massacrats al 1936 o al 1714. Per uns, l’ofensa
principal era fer una exposició d’aquestes característiques al Born, perquè s’han
fet seu aquest espai atorgant-li un simbolisme patriòtic estranyament excloent.
Per uns altres, l’ofensa era tornar a tenir al carrer els símbols de la
dictadura retirats fa anys.
Potser el tema no hagués passat de
sainet. Però veure com alguns abrandats cadells nacionalistes, imagino que
malcriats en la comoditat de la burgesia catalana, titllaven de feixistes
persones que havien passat anys a camps de concentració nazis pel fet d’haver
estat fidels a la república espanyola, no només fa una basarda vomitiva, sinó
que obre un pou profund a la preocupació sobre què estem fent amb el país i
obliga a una reflexió seriosa perquè la deformació de la realitat no ens consolidi
cap ficció col·lectiva. És a dir, perquè l’esperpent no arribi a la memòria,
especialment a la memòria de les injustícies.
No podem utilitzar la història al
nostre gust. Això ja ho va fer el franquisme i ben malament que ens ha anat. No
podem pretendre que aquí el 1714 es va produir un sacrifici essencialment patriòtic
que supera qualsevol fet posterior, quan qui ostentava el poder a casa nostra el
1714 estava defensant el sotmetiment als àustries per comptes dels borbons, fet
causant d’una guerra. I d’aquesta guerra per la successió on tothom hi va
perdre, qui en va resultar més massacrat, com sol passar, va ser el poble ras.
No podem explicar que
l’aixecament feixista del 1936 va ser contra els catalans. Va ser contra la
república i la llibertat, va ser l’aixecament dels terratinents i els oligarques,
-entre ells uns quants catalans-, contra la democràcia i, com sempre, qui en va
resultar més massacrat va ser el poble ras. I no em preocuparia tant si això ho
hagués sentit dir en boca dels quatre exaltats de torn. Ho he vist escrit en
una piulada d’un eurodiputat. Ho he sentit dir al Lliure en una obra que pretenia
homenatjar la lleva del biberó. Preocupant deformació de la realitat que ens
porta a l’esperpent de la memòria i que acaba transcendint i es pot acabar
normalitzant, sobretot entre els més joves.
No podem jugar a confrontar
moments històrics quan aquests s’originen en l’abús dels forts contra els
febles. I la desmemòria d’aquest fet és perillosa perquè ens acaba convertint
en desclassats que és l’espai preferit dels que són perfectament conscients del
seu poder de classe.
I encara menys ens podem permetre
jugar amb la confrontació d’identitats perquè és el joc més estimat pels
poderosos per mantenir el control social. Per això és tan estèril i immobilista
la dicotomia independentisme-unionisme i per això el poder interessat la
fomenta a banda i banda d’aquests espais ideològics, i massa sovint ho oblidem
o no ens en volem adonar.
Ja em disculpareu, doncs, però
que visqui l’esperpent si ens serveix per gratar més enllà de la superfície de
les coses. Ara bé, recordem que és només esperpent. I guardem-nos sobretot
d’exaltats carregats d’èpica i de trapassers plens de litúrgia perquè a l’hora
de construir, faran nosa. Entre altres coses perquè només amb l’èpica, igual
que amb la litúrgia, la gent no menja.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada