La ciutadania pot entendre que la
caixa està buida i que hi ha serioses dificultats per omplir-la. També pot
entendre que en una situació com aquesta els pressupostos de la Generalitat
hagin de ser austers i no ens puguem permetre despeses sumptuàries. El que no
pot entendre un ciutadà normal i corrent és que pretenguin enganyar-lo.
Vendre els pressupostos que el
Govern de Catalunya presentarà la setmana que ve al Parlament com els més
socials de la història és una enganyifa i una mala campanya de publicitat que
ens pretén introduir en una mena de Matrix econòmic, perquè es basa únicament
en una xifra: la proporció en allò que el govern en diu despeses socials
respecte de la resta de despeses és del 71% quan en els pressupostos del 2012
va ser del 68%. Certament, tres punts del pressupost són diners, però si anem a
comparar les xifres reals i no en percentatge ens adonarem que no ens serveix
ni de bon tros per afirmar la bonança d’aquesta dada.
En realitat, els pressupostos “més
socials de la història” han passat de 17.068 milions de despesa social el 2010,
a 14.870 el 2012, i a 13.994 el 2014. En realitat, els pressupostos “més
socials de la història” redueixen la inversió en el departament de salut en més de 500 milions d’euros respecte el
2012, en més de 600 els d’educació, i en més de 200 els de polítiques socials,
tot i incloure certament augments en partides específiques per la renda mínima
d’inserció i per fer front al problema de l’habitatge.
Aquests pressupostos en el seu
conjunt representen la mateixa despesa que l’any 2004, amb la diferència que
ara som 700.000 persones més i que la gran majoria dels 7.500.000 de catalans i
catalanes estan més empobrits i tenen més necessitats socials.
I dic la gran majoria perquè hi
ha una bona minoria que ha sabut nedar perfectament en temps de crisi i que ha
incrementat exponencialment el seu patrimoni, de manera que en la composició
socioeconòmica del nostre país s’ha obert una rasa profundíssima entre els
extrems de les classes socials.
Així les coses, entenc que uns
pressupostos,- que són l’expressió més
nítida d’on van adreçades les polítiques d’un govern-, serien autènticament
socials si fessin un esforç per redistribuir millor la riquesa i no només un
exercici comptable per quadrar els números fet amb mans més o menys expertes.
I no és això el que es fa: es
mantenen les mateixes retallades en els departaments socialment més
sensibles, i els nous ingressos són a
base de noves taxes que afecten per igual la població, o són a base d’una hipotètica
venda d’estructures del país, com poden ser les depuradores, que significarà un
encariment en els rebuts que paguem els ciutadans .
És a dir, fem pagar per serveis
que en justícia ens corresponen, -com per exemple la taxa per la mediació del
govern en conflictes col·lectius-, i ens venem barat el país a trossos perquè
una multinacional qualsevol ens el vagi cobrant car amb els rebuts que ens
anirà passant.
Perdonin, però no és això. I
menys a les comarques gironines on tenim en aquests pressupostos una despesa
mitjana per habitant en inversions reals de 50 euros quan a Catalunya és de 112;
comptant, a més, que aquesta xifra és menys de la meitat del que va ser el
2012, que es va situar en 252 euros. Em tornin a perdonar, però no és això.
Ja sé que alguns em diran que és
molt fàcil criticar i que no es pot fer una altra cosa i que estem així per
culpa del tripartit. No és aquest el lloc per negar amb arguments totes dues coses
que formen part de la salmòdia habitual de qui mai ho ha demostrat. Però apunto
un parell d’elements del que podrien
ser uns pressupostos que tendissin a
millorar l’equilibri social.
Hi ha un marge important per
tenir una fiscalitat més justa en dos aspectes. El primer, ingressos que poden
tenir molt més recorregut com poden ser els grans patrimonis o les transaccions
financeres, per posar dos exemples. El segon, la persecució de l’evasió fiscal
i el frau, que té una de les taxes més elevades d’Europa. Només que reduíssim un
10% el frau que es produeix a Catalunya, no caldria cap retallada. Això sí, vol
dir plantar cara a determinats poders econòmics del país.
I si el govern fos capaç de fer
això, també podria plantar cara en dos aspectes més: el deute i el dèficit. Per
començar, podríem renegociar el deute amb les entitats financeres i les grans
constructores, -que segueixen tenint beneficis-, i ajornar els pagaments a
canvi de no empobrir més la ciutadania. És una qüestió de prioritats: primer les
necessitats de la població o primer les necessitats de les grans empreses?
I quant al dèficit, el govern ha
dit que és il·legal el que li imposa l’Estat i que ho portarà als tribunals.
Doncs, molt bé: que sigui coherent i que faci uns pressupostos amb el nivell de
dèficit que considera que ens correspon per poder mantenir la despesa de les
necessitats socials de la ciutadania cobertes.
Però, és clar, tot això seria fer
política i governar. I no només quadrar els exercicis comptables vestint-ho amb
focs d’encenalls que és el que fa el govern amb aquests pressupostos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada