De vegades hi ha
estudis seriosos que tenen el valor de descobrir la sopa d’all. I això pot ser
positiu perquè els que ja en sabíem el gust per pròpia experiència, ara el
coneixem amb l’aval científic que cal.
És el cas d’un
recent estudi presentat per dos professors de la UPF sobre la presència d’alumnat immigrant a les
aules i la dificultat afegida per als resultat acadèmics d’aquestes aules quan
se supera un sis per cent de concentració.
L’estudi admet que,
més enllà d’un deu per cent, la situació és molt preocupant. I també conclou
que l’elevada desproporció d’escolarització d’aquest alumnat entre l’escola
pública i la concertada hauria de fer pensar en establir un llindar
d’escolarització d’immigrants a cada centre.
Doncs, molt bé.
CCOO fa molts anys que ho diu, però a més ha fet propostes en la recerca de
solucions. La més agosarada, la més complexa i la de més complicada solució
perquè requereix molta valentia política si es vol fer bé, està inclosa al
Pacte Nacional per l’Educació i dibuixa una nova relació en l’admissió
equitativa d’alumnat a través dels contractes programa i l’equiparació de les
dues xarxes.
Hi ha gent que ho
ha entès clarament així i hi ha gent que se’n seguirà lamentant fins
l’eternitat. Què hi farem.
Tot i això, el
dilema se’ns seguirà presentant en el futur com a mínim per dues raons.
La primera és
estrictament filosòfica: si podem distribuir equitativament l’alumnat immigrant
per evitar-ne la concentració més enllà dels sis per cent, no hauríem de poder
distribuir igualment l’alumnat catalanet de bona nota i immillorable
comportament a partir d’un determinat tant per cent per potenciar l’equilibri i
l’equitat entre centres? Ja trobaríem algun estudi universitari que ens digués
quin seria el tant per cent òptim. O per uns hi ha llibertat d’elecció de
centres i per als altres no?
La segona és
estrictament biològica: en l’hipotètic cas que aconseguíssim una distribució
òptima entre tots els centres d’una determinada zona, i la natura, que és
tossuda, hagués dotat a tota aquesta zona d’una presència d’alumnat immigrant
superior al sis per cent, o al deu per cent, o al trenta per cent com hi ha
casos reals, què faríem aleshores? Els faríem canviar la residència per
equilibrar Catalunya amb la nova saba del mestissatge?
Potser jo també
descobriré ara la sopa d’all si us dic que conec centres amb un percentatge
molt elevat d’alumnat immigrant que s’han cregut això de què tots són iguals i
han de tenir les mateixes oportunitats, que estan obtenint uns resultats acadèmics
òptims i uns resultats socials encoratjadors.
Són poquets, és
cert. Perquè l’esforç de sortir-se’n sense un plus de recursos és
extraordinari. Però una cosa no treu l’altra: mentre apliquem pal·liatius per
evitar guetos, que s’ha de fer, hauríem d’anar pensant en potenciar amb
recursos pedagògics adequats i amb acompanyament i suport extern, els centres
que estan disposats a fixar-se l’objectiu d’aconseguir l’èxit escolar per
tothom en igualtat de drets i creuen en les seves possibilitats reals.
No estan els temps
per deixar passar oportunitats i aquesta se’ns està escapant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada