La nostra feina està de moda. No parem de sortir als mitjans de
comunicació, de vegades per fets llastimosament contundents, de vegades per
estadístiques poc afavoridores, i tot sovint acompanyats de laments
incontestables des de totes les òptiques i punts de vista.
De fet, més que estar de moda, la sensació és que estem a l’ull de
l’huracà.
Crec que estem assistint a la cresta de l’ona del canvi de paper social
i metodològic que la institució escolar està tenint els darrers anys, sobretot
a Europa, i molt especialment al nostre país, on tothom intenta repensar
l’escola i redefinir les seves funcions, estructurar nous sistemes educatius,
adaptar la realitat d’educació i d’instrucció a unes necessitats socials i
tecnològiques cada vegada més canviants, a una població cada vegada més diversa
i més complexa.
En aquest context, el paper de mestres i professores és cada cop més
indefinit, més imprecís, més insegur, més carregat d’incerteses respecte de la
pròpia professió i de la vàlua dels coneixements que se’ns demanen.
Davant d’aquesta situació, moltes de les persones que conec adopten
l’actitud que he vist en molts mestres tota la vida: fer front als nous
problemes amb noves solucions; defugir les incerteses parlant amb el veí, posant-se
d’acord i aguantant l’estrebada a força de treball, paciència i imaginació.
Aquestes situacions complexes, però, que estan implicant canvis
profunds en les estructures socials, requereixen un treball col·lectiu rigorós
i aquí és on els sindicats hauríem de tenir un paper important. En canvi, tinc
la sensació que la força de la unió ha anat perdent pistonada. Segurament ens
haurem de mirar al mirall.
Tot i això, deixeu-me destacar alguns perills que, al meu entendre, no
ajuden a clarificar el desconcert del col·lectiu, convertits massa sovint en
actituds de defensa.
En primer lloc, l’individualisme pedagògic, que en moltes ocasions és
una solució de compromís que ens permet reforçar personalment la nostra
capacitat davant de l’aula sense haver de confrontar punts de vista i opcions
diferents per evitar incrementar les inseguretats.
Per altra banda, carregar les responsabilitats de totes les mancances
en factors externs com la mala gestió de l’administració educativa o la falta
d’atenció familiar de l’alumnat o el tracte mediàtic de la nostra professió, no
ens permet incidir-hi més, tot i que aquests factors siguin certs, sinó tot al
contrari, afavoreix no fer res respecte del factor on més podríem actuar directament
que som nosaltres mateixos: la nostra organització, l’aprofitament dels
recursos, la formació, la metodologia, etc.
Finalment, exterioritzar el malestar amb un lament permanent per tot
allò que no va bé ens descarrega anímicament de l’angoixa d’aquest malestar i
ens permet anar a dormir més tranquils, però atura probablement la càrrega necessària
enfocada a resoldre el problema i no només a lamentar-se’n.
És a dir, tancar-nos a l’aula, tirar pilotes fora i queixar-nos sovint,
forma el còctel del desencís, que és massa inhabilitant per poder lluitar fins
el final pels nostres drets, per la nostra feina, per l’escola com a institució
i per l’educació en general.
Farà falta analitzar quin paper han jugat les actuacions d’alguns
sindicats els darrers anys en aquest desencís. Amb la màxima permanent de desmarcar-se,
de dir que no, de carregar els neulers sobre els altres, de radicalitzar el
discurs però no els fets, em temo que no s’ha ajudat gaire al restabliment de
la capacitat de lluita col·lectiva que fa temps que no veiem.
En una situació tan complexa com la que vivim, el pitjor que podem fer
és creuar-nos de braços i veure-les venir perquè això pot ser fer el camí del
cranc. És hora de fer-nos valer. És hora d’entomar els canvis amb realisme,
però amb una actitud proactiva i una organització col·lectiva potent capaç d’incidir
en la transformació de la nostra realitat, més lentament o més de pressa,
negociant o mobilitzant, però sense
quedar-nos aturats.
És hora d’aparcar el lament i aixecar el cap.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada